Спідометр - одна з найважливіших частин панелі приладів автомобіля. Око навіть досвідченого водія в довгій поїздці «змальовується», і чималі 100 км/год здаються черепашачим кроком, але ж знання реальної швидкості максимально важливе при водінні. Швидкість, про яку ми говоримо, «миттєва». Вона важлива при екстреному гальмуванні або енергійному маневрі. Але спідометр містить і одометр з точністю вимірювання до кілометра, іноді й до 100 метрів. А ось для ще більш точних даних необхідна навігаційна система типу GPS. |
Такі спідометри приводяться в дію від трансмісії «гнучким валом» - особливим тросом, який добре передає обертання. На різних автомобілях можуть бути однакові спідометри, тому в їх приводі використовують найпростіший редуктор, а його передавальне число підбирається до типу автомобіля. На авто із заднім приводом показання спідометра залежать від розміру шин, передавального числа редуктора заднього моста і власної похибки приладу.
Спідометри передньопривідних автомобілів із поперечним розташуванням двигуна зазвичай «обслуговують» привід лівого колеса після головної пари. Таким чином, до похибки спідометра і впливу розміру шини додається ефект від заокруглення дороги: швидкість буде менше на поворотах вліво і більше на поворотах вправо.
Як позначаються на цьому шини нештатного розміру? Заміна шини 175/70R13 на шину 165/70R13, або навпаки, змінює показання спідометра на 2,5%. Небагато? Питання ще в тому, як ця помилка складеться з похибкою самого спідометра і його редуктора, як позначиться знос шин, тиск в них. Низький тиск зменшує радіус кочення. Деформація «хитра», а плата за неї - зростання витрати палива, падіння максимальної швидкості, хоча при цьому самі показники спідометра виявляються завищені!
Механічний спідометр влаштований просто: поверх магнітного диска 1, що приводиться тросом, розташований з невеликим зазором обертається на осі алюмінієвий ковпак (картушка) 2 зі стрілкою і поворотною пружиною 3 (див. рис.). Коли диск обертається, його магнітні силові лінії збуджують у картушці струми, що створюють своє магнітне поле. При взаємодії двох полів картушка захоплюється за диском, але пружина обмежує її поворот кутом, розмір якого залежить від швидкості обертання диска. Циферблат відградуйований відповідно до таріровки приладу, яка залежить від жорсткості поворотної пружини. Будь-які зміни її жорсткості неприпустимі - показання спідометра будуть спотворені. |
Одометр - прилад для вимірювання кількості обертів колеса, який представляє собою набір барабанів із цифрами (ще їх називають «декадами»). Кожен з них пов'язаний з сусіднім зубчастою передачею у пропорції 1:10. З початком руху крайній барабанчик відраховує одиниці кілометрів. Коли він зробить один оберт, сусідній 10-кілометровий покаже у своєму віконці одиницю. Через 100 км перший оберт завершить 10-кілометровий барабанчик. І так далі. Вітчизняні одометри ведуть рахунок до 99999 км, потім обнуляються. Зараз же одометри пепреважно шестизначні. Окремі моделі включають зручну опцію - лічильник короткого (зазвичай не більше 1000 км) пробігу з точністю до сотні метрів. Водій може обнулити його натисканням кнопки. |
На жаль, працездатність механічного спідометра сильно залежить від зносу його власних деталей і приводу. Важливо прокласти гнучкий вал без різких перегинів, інакше трос зношується, стрілка коливається, механізм шумить, але не на кожному автомобілі це вдається. Тросовий привід ускладнює складання та розбирання приладового щитка. Зрештою, від троса відмовилися - спідометр став електронним і працює він по сигналу датчика швидкості. Показаний датчик суміщений з редуктором, який можна встановити і на стару машину з тросовим приводом. Для цього необхідно відгвинтити ковпачок з накаткою і прикрутити трос. У нас електронні спідометри вперше з'явилися на ГАЗ-3110 і ВАЗ-2110, також ними комплектували останні варіанти «ІЖ-Ода».
За зовнішніми ознаками перші електронні спідометри важко було відрізнити від механічних: стрілка на місці, барабанчики з цифрами теж. Але тепер стрілка - деталь електронного вимірювача числа імпульсів від датчика швидкості. Кут її повороту пропорційний числу імпульсів в одиницю часу. Одометр схожий на механічний, але «декади» підкоряються керованому електронікою мікроелектродвигуну. Ці прилади більш точні, ніж механічні, але все ж похибка 5-7% у них трапляється, так як вони позбулися тільки слабких місць самої механіки (люфтів, капризів троса, картушки, поворотної пружинки т.п.). |
Повністю електронні прилади більш досконалі, але і тут звичні стрілки на своїх місцях: більшість людей розуміють їх краще, ніж цифри на дисплеї. Такий приладовий щиток можна зустріти на «Самарах» ВАЗ-2113 ... 2115 і частині машин "десятого" сімейства. Зі зворотного боку цей комплекс - витвір мистецтва. Всіма стрілками командує електроніка через виконавчі електродвигуни. Дисплеї одометра і температури повітря рідкокристалічні. |
При всіх можливостях електроніки в основі все одно залишається механізм контролю обертання ведучого колеса з шиною. Тому і пов'язані з цим помилки вимірів неминучі, а розробники «просунутих» спідометрів, схоже, не цікавляться можливістю їх тонкого підстроювання. Чому - питання відкрите. Навряд чи це нерозв'язна проблема, адже ця функція передбачена у маршрутних комп'ютерах. На фото один з них. У числі завдань МК - облік витрат палива, і тут не обійтися без вимірювань пройденої відстані.
Як врахувати помилки вимірювання? Комп'ютер дозволяє вводити поправку, а порядок дій описаний в інструкції до нього. «Базою» є шлях, виміряний по кілометровим стовпам - вони вкопані з такою точністю, якої немає і в багатьох спідометрах. У наш час становище реперних точок легко перевірити сучасними навігаційними засобами.
До речі, в Європі не рідкість придорожні табло, де висвічується швидкість вашого автомобіля з високою точністю. Якщо показання спідометра і комп'ютера будуть сильно розходитися, не дивуйтеся, адже спідометр прилад дуже «приблизний».
Керівник представництва Ігор
Алексейчук
Одеса
info@gps-plus.com.ua
+38 (067) 635-89-72 |
Відділ продажу Микола
Демченко
Дніпропетровськ
dnepr@gps-plus.com.ua
+38 (096) 339-62-61 +38 (050) 553-20-02 |
|