GPS моніторинг і контроль витрати палива працює за допомогою чотирьох основних видів систем транспорту:
Система абонентської плати, яка передбачає зберігання карт і програмного забезпечення в оператора. | |
Система, що працює в автономному режимі. | |
Система абонентської плати, яка передбачає видачу клієнтові карт і програмного забезпечення. | |
Система автономного типу, що працює в онлайн режимі. |
Також доступні комбіновані варіанти, які здійснюють супутниковий GPS-моніторинг та контроль за витратою палива. Ці системи дозволяють контролювати не тільки показники руху, а й різні датчики, наприклад, датчики відчинення-зачинення дверей, датчики палива, обертів, температури і т.д.
Паливо - одна з головних статей витрат на транспорт, до того ж паливо найчастіше є головним об’єктом різних махінацій. Подібні обставини і роблять використання систем контролю над витратою палива найбільш актуальним, оскільки саме вони здатні захистити вас від труднощів, пов'язаних із надмірною витратою палива.
Також система надає інформацію про реальні витрати пального. Ця інформація обробляється паралельно з пробігом машиниі. Так диспетчер має можливість відстежити кількість здійснених рейсів, що дозволить дізнатися про наявність несанкціонованих рейсів. При цьому варто відзначити, що цей метод не може надати інформацію про місце, час і кількість заправок або зливу палива.
Проблеми, пов'язані з урахуванням витрати палива, мають кілька рішень, але вибір прийнятного варіанту повинен бути тільки індивідуальним, відповідно до вимог систем контролю.
GPS-контроль витрати палива здійснюється за допомогою декількох методів, які відрізняються як точністю вимірювання, так і результатами і вартістю такого контролю.
Найпростішим і найдешевшим, але при цьому найменш точним, методом для контролю витрат палива є метод, що не вимагає ніякого втручання безпосередньо в паливну систему.
Облік витрат палива в цьому методі здійснюється за таким принципом: в диспетчерській програмі встановлюється нормативне значення кількості використаного пального для кожного конкретного автомобіля, обладнаного системою GPS-моніторингу. У програмі автоматично відбувається множення значення витрат палива на реальний пробіг автомобіля, який визначається за даними зі супутникової системи. Таким же чином розраховується і витрата пального, використаного за конкретний проміжок часу. Цей метод дуже простий, але в порівнянні з аналогічним розрахунком, який виконується на основі даних, знятих з одометра, він більш точний, адже дані з одометра дуже легко підробити.
Існують і більш точні методи контролю палива. Приміром, підключення до вже встановленого GPS-обладнання бортового типу датчика рівня палива. Даний метод має також декілька інших варіантів, які відрізняються точністю і вартістю вимірювання. Один з найдоступніших варіантів - підключення до штатного датчика палива на автомобілі без змін паливної системи, але таке підключення дасть сильну похибку. На автомобілі вітчизняного виробництва з уже встановленим механічним поплавковим датчиком похибка становитиме близько 20-25%, а на імпортних сучасних машинах - не більше 7-15%. Має значення і знос самого контролера, що і є головним недоліком цього методу. Ще одним досить вагомим мінусом є те, що під час експлуатації початкові неточні показники будуть спотворюватися ще сильніше. Попри це установка даної системи контролю витрати пального дозволить із точністю виконати облік витрат палива, а також відобразити час і місце всіх скоєних заправок і можливих зливів палива в певних транспортних засобах. Головним плюсом даного методу є можливість вимірювання рівня не тільки бензину, але і дизпалива.
Використання високоточних датчиків електронного типу, які встановлюються безпосередньо в паливні баки, дозволяє отримати кращі результати. Ємнісні й ультразвукові контролери користуються найбільшою популярністю. Вони не містять рухомих частин, а тому не зношуються під час роботи, що збільшує термін їх експлуатації. Також датчики рівня палива ніяк не впливають на саму паливну систему транспорту, оскільки безпосередньо не взаємодіють із нею. Істотною перевагою таких контролерів є мінімальна похибка в 1-2%.
Для порівняння пропонуємо приклади, які відображають витрату пального і заправку в разі приєднання до контролеру ємнісного типу і стандартному датчику автомобіля.
Ємнісний датчик рівня палива | Штатний датчик рівня палива |
Ємнісний датчик рівня палива | Штатний датчик рівня палива |
Ємнісний датчик рівня палива | Штатний датчик рівня палива |
Щоб отримати більш детальну інформацію, слід розглянути обидва види датчиків.
Ємнісний тип паливного контролера - це довгий конденсатор змінної ємності, який занурюється в бак. Ємність і рівень сигналу змінюються залежно від того, яка частина датчика занурюється в саме паливо. Рівень точності цього датчика можна визначити по числу точок у вимірі, з урахуванням того, що глибина баків більшості автомобілів, як правило, не перевищує 70 см. Завдяки цьому за допомогою ємнісного датчика можна контролювати витрату палива з можливістю фіксувати всі зміни рівня палива, аж до 0,2 мм в статичному стані. При демонстрації сигналу на графіку, який надходить з такого ж датчика рівня палива, в той момент, коли транспорт знаходиться в русі, можна побачити велику кількість сплесків, які перешкоджають точному проведенню необхідного аналізу. Тому облік палива вираховується за допомогою спеціальних математичних алгоритмів для обробки даних. Для отримання більш точних результатів по витраті палива ця програма використовує інформацію про включення або виключенні запалення, дані про обороти, швидкості, двигуна та інше.
Ультразвуковий датчик рівня палива працює за таким принципом: випромінювач посилає сигнал, який, відбиваючись від рівня палива, йде назад, що дозволяє датчику виміряти час проходження сигналу і розділити його навпіл. Потім сигнал перетворюється в електричний, пропорційний рівню палива.
Завдяки цьому підключений датчик контролю палива дозволяє фіксувати місце і час заправки або ж зливу палива. При цьому, встановлений високоточний датчик електронного типу показує ще й кількість палива, що надійшло у бак.
Обдурити такі контролери неможливо, так як в розрахунку витрати пального програма контролює і враховує те, включений або виключений двигун, до того ж враховуються показники тахометра. Можливий і облік температурних режимів і навіть існує облік кута нахилу паливного бака. Датчики контролю рівня палива відображають можливе переведення в готівку паливної картки водієм. Однак, і тут є недоліки - датчики не можуть фіксувати злив, який відбувається на ходу малим потоком, і до того ж не мають можливості виміряти моментальні витрати палива.
Штатний датчик рівня палива. Для більш детальної наочності на графіку наведена лінія світло-зеленого кольору, яка показує фактичну необроблену інформацію прямо від самого датчика. Дана лінія показує, що реальний рівень сплесків ще більш суттєвий, і математичним алгоритмом обробки його вже не визначити. Тобто, якщо програма спробує згладити видаткову лінію від штатного контролера, то найімовірніше вона не зможе врахувати навіть невеликі заправки або ж зливи палива. |
Похибка GPS контролю в обох випадках приблизно однакова і становить близько 1%.
Тобто, як мовилося раніше, підключений штатний датчик для контролю пального може фіксувати час і місце заправки палива; так і високоточний датчик дозволить фіксувати точну кількість злитих або заправлених літрів. Враховується програмою і стан двигуна - включений він чи ні. Такі датчики мають один недолік - це неможливість вимірювання зливу малим потоком ще й на ходу транспорту.
Нижче для порівняльної характеристики показані графіки з витратою палива від підключеного ємнісного датчика і від штатного датчика на прикладі нової та старої машин.
Лінія витрати палива від ємнісного датчика рівня палива Епсілон (Київ). | |
Лінія витрати палива від ємнісного датчика рівня палива нового автомобіля SCANIA. | |
Лінія витрати палива від ємнісного датчика рівня палива старого автомобіля DAF. |
Графіки чудово демонструють, що сигнал, що йде від штатних датчиків, надходить з досить великою кількістю перешкод, за умови, що він встановлений в новій машині. У свою чергу сигнал з ємнісного датчика більш «чистий».
Датчик штатного типу визначає тільки час і місце зливу або заправки палива; а ось високоточний датчик враховує літраж відлитого або залитого пального. Програма контролю також враховує включений або відключений двигун, беруться до уваги і показники тахометра. За допомогою високоточних датчиків програма також враховує температурні зміни і кути нахилу в паливному баку. Однак, контроль рівня палива проводиться не тільки за допомогою електроніки. Огляд транспорту в конкретний період часу вкрай необхідний, незважаючи на інші показники. Цей апарат унеможливлює несанкціонований злив палива, що становить особливий інтерес для господарів автопарків.
Також варто звернути увагу на те, як система GPS-моніторингу GPS Plus визначає несанкціонований злив пального. Датчик відображає, що в момент зливу в бак було залито 4700 літрів палива, і, незважаючи на великий обсяг, система легко зафіксує злив навіть 40 літрів. Графік показує і незначні коливання в рівні після зливу з фіксованою амплітудою всього в два літри, а це становить 0,004% від ємності бака.
Є транспортні засоби, які мають велику витрату палива при незначному переміщенні на місцевості (бульдозери, екскаватори, навантажувачі, дизель-генератори).
Саме в таких ситуаціях GPS контроль палива здійснюється за допомогою використання датчиків, що відображають кількість витраченого палива. Вони встановлюються на місці розриву паливних систем. Ці датчики відображають рівень палива в баку, а не рівень витраченого пального. Найбільш точне визначення витрат пального досягається за допомогою установки відразу двох датчиків - на подачу і на «обратку».
Економія на установці одного контролера з замиканням «обратки» цілком може призвести до неприємних наслідків, наприклад, втрати потужності двигуна, так як у двигун надходить уже гаряче і спінене паливо. У разі використання відразу двох датчиків, датчик «обратки» дає похибку через пульсації паливного потоку після двигуна. Можна уникнути такої неточності вимірювання, якщо періодично проводити чистку датчика. Це дозволить не втручатися в роботу двигуна, залишаючи незмінними початкові характеристики транспорту.
Слід відзначити, що контролери витрати палива досить точно визначають миттєві витрати палива і витрати за конкретний період, але при цьому не в змозі вказати місце, обсяг і час можливої заправки і зливу палива.
Сучасний транспорт обладнаний САN-шинами, здатними показувати необхідну інформацію про автомобільні датчики і контроллери без втручання в паливну систему авто. Серйозним недоліком даного методу є досить велика похибка, тому що дані показуються штатним датчиком, про принцип роботи якого йшлося раніше.
На графіку зображено витрати палива з урахуванням даних від CAN-шини автомобіля SCANIA.
На графіку три кольорові лінії:
|
По суті, ідеального варіанту немає, але наші фахівці легко зможуть запропонувати оптимальний варіант для контролю палива на вашому транспорті. Якщо вам цікаве скорочення витрат на утримання автопарку, дзвоніть нам - наші фахівці легко дадуть відповідь на будь-які ваші запитання.
|